// اموزش کامل خرید کارت گرافیک برای کامپیوتر - برق،رباتیک،کامپیوتر - الکترونیکا

الکترونیکا پروژه های الکترونیک و مکانیک

سایت در حال به روز رسانی به نسخه ی جدید میباشد در صورت بروز مشکل با شماره ی 09213203841 تماس بگیرید

اموزش کامل خرید کارت گرافیک برای کامپیوتر

  • مدیر
  • نویسنده موضوع
  • بازديد كننده
  • بازديد كننده
10 سال 11 ماه قبل #41 توسط مدیر
:woohoo:



اموزش کامل خرید کارت گرافیک برای کامپیوتر

انتخاب کارت گرافیک مناسب هیچ‌گاه کار آسانی نیست، چرا که هرچند سال یک بار که به فکر ارتقای (upgrade) آن می‌افتیم، تقریبا همه دانسته‌هایمان را از یاد برده و نیاز به بازآموزی و مهم‌تر از همه این‌که باید از نو ببینیم به دنبال چه می‌گردیم.

با توجه به تعویض سریع مدل‌های کارت گرافیک، اگر شما درباره آنها مطالعه و بررسی کافی نکرده باشید، انتخاب جدیدترین و قوی‌ترین آنها می‌تواند ریسکی بزرگ به حساب آید. البته خرید یک کارت گرافیک خوب یکی از هوشمندانه‌ترین گزینه‌های انتخاب جهت ارتقای رایانه‌های دسکتاپ (PC) است. اگر چه بیشتر کاربران آنها را به عنوان یکی از ملزومات بازی‌های رایانه‌ای (gaming) می‌شناسند، اما یک کارت گرافیک خوب می‌تواند کارکرد کلی رایانه شما را بهبود ببخشد؛ بنابراین باید در انتخاب آن بسیار دقیق و محتاط باشید. در صورتی که قصد دارید بهترین بازی‌های جدید را روی PC خود اجرا کنید، رایانه شما باید از توانایی کافی برخوردار باشد.

هیچ پردازنده‌ (CPU) با هر تعداد هسته (core) پردازشی هم که داشته باشد یا هر مقدار حافظه (RAM) اضافی که فکرش را هم بکنید، نمی‌تواند به اندازه نصب یک کارت گرافیک سریع و قدرتمند در اجرا و کیفیت نمای بصری ارائه شده توسط رایانه مؤثر باشد. از آن گذشته، این قطعه سخت‌افزاری می‌تواند دسترسی به تفکیک‌پذیری (resolution) بالاتر روی صفحه دسکتاپ، امکان تماشای فیلم‌های ۳D یا افزودن چند صفحه‌نمایش با هم را برای شما ممکن سازد؛ بنابراین نقش آنها نباید هرگز دست‌کم گرفته شود.

اگر شما یک بازیخور باشید می‌دانید با این‌که مجموعه تراشه (chipset) تعبیه شده روی مادربورد شما در اجرای عملیات پایه رایانه‌تان بسیار مؤثر است، اما نقش آنها در اجرای بازی‌ها از حداقل نیز کمتر بوده و ارتقادادن PC توسط یک کارت گرافیک مستقل مناسب، یکی از ضروریات قدم گذاشتن به دنیای بازی‌های رایانه‌ای است.

چقدر باید هزینه کنیم؟
قیمت کارت‌های گرافیک بستگی مستقیم به کارایی و کیفیت آنها دارد. پیش از خرید حتما درباره مشخصات و محدودیت‌های فنی و قابلیت‌های چند نوع از بهترین‌های آنها را که متناسب با بودجه شماست بدقت مطالعه کرده و آنها را با یکدیگر مقایسه و در نهایت از بین آنها بهترینشان را مطابق مشخصات مادربورد‌تان و بازی‌هایی که قصد اجرایشان را دارید انتخاب کنید. اگر می‌توانید ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو برای یکی از کارت‌های گران‌قیمت حرفه‌ای (high-end) سری ۶۰۰ GeForce انویدیا یا AMD رادئون سری ۷۹۰۰ هزینه کنید، تردید نکنید؛ چون کارایی که آنها در بازی ارائه می‌کنند ارزشش را دارد. اگر نمی‌توانید از عهده خرید این کارت‌های گرافیک برآیید، اما هنوز بودجه نسبتا بالایی دارید، می‌توانید به خرید نسل پیشین آنها یعنی Radeon سری ۶۰۰۰ یا جی‌فورس سری ۵۰۰۰ که به مراتب ارزان‌تر بوده و تقریبا قابلیت رقابت با آنها را دارند، اکتفا کنید. اگر هم در پی گرافیک‌های سطح متوسطی هستید، کارت‌های ۲۰۰ یورویی جایگزین‌های مناسبی برای آنهاست. حتی کارت‌های ارزان‌تر از این نیز از GPU آنبورد بهترند. (قیمت‌های ذکر شده فوق، قیمت جهانی محصولات بوده و ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد.)



کدام مدل؟ کدام سازنده؟
دو شرکت AMD و NVidia تولید کننده‌های مهم عمده چیپ ست‌های گرافیکی‌اند. با این‌که نسل فعلی کارت‌های گرافیک انویدیا کمی سریع‌تر از گرافیک‌های AMD هستند، قطعا نمی‌توان گفت کارت‌های کدام شرکت بهترند. در حال حاضر کارت‌های AMD ارزان‌تر بوده و ویژگی‌های مشابهی ارائه می‌کنند. اگر شما از پیش یک سیستم بر اساس AMD دارید، قابلیت‌های آن می‌تواند با ویژگی‌های گرافیک رادئون AMD یکجا جمع شده و به همکاری بپردازند. موضوع مشابهی نیز در مورد سیستم‌های اینتل و کارت‌های گرافیکی NVidia GeForce صادق است. به هر حال هر دو برند جایگزین مناسبی برای یکدیگرند. این تولیدکننده‌ها تراشه‌های GPU خود را که نیروبخش کارت‌های گرافیک نگارش مرجع (reference) خودشان هستند، به تولیدکننده‌های دیگر نیز می‌فروشند. شرکت‌های تولیدکننده‌ای مانند: Sapphire، Gainward، MSI و… این تراشه‌ها را گرفته و براساس مشخصات AMD و انویدیا نگارش‌های خاص خودشان از آنها را با افزودن قابلیت‌هایی نظیر درگاه‌های اتصال (port) اضافی مثل HDMI، فن‌های خنک‌کننده بیشتر و overclock از پیش انجام شده از سوی کارخانه ـ که از برندی به برند دیگر تفاوت دارد ـ به بازار عرضه می‌کنند.





پیش‌نیازها و موارد دیگر
اگر شما قوی‌ترین کارت گرافیک را هم داشته باشید، اجزای دیگر PC شما می‌تواند موجب ایجاد محدودیت در ارائه قابلیت‌های آن شود. بنابراین پیش از خرید هر کارت گرافیک جدید اطمینان حاصل کنید که رایانه شما آنقدر خوب و قوی است که از عهده کار با آن برآید.



برای مثال اگر رزولوشن محلی صفحه‌نمایش شما کمتر یا در حد ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل باشد و بخواهید بازی‌هایی با رزولوشن بالاتر از HD را اجرا کنید، با افت و اعوجاج گوشه‌های تصویر مواجه خواهید شد. یا این‌که اگر نقشه استفاده از قابلیت‌های ۳D کارت گرافیکتان را در سر می‌پرورانید، مطمئن شوید صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی (Hz) دارید؛ زیرا تصاویر سه‌بعدی نیاز به دو برابر نرخ فریم (framerate) صفحه‌نمایش‌های معمولی ۶۰ هرتزی دارند. شما همچنین به منظور تامین نیازهای کارت گرافیک جدید قوی خود نیازمند یک منبع تغذیه برق (PSU) قدرتمند حداقل ۴۵۰ تا ۵۰۰ واتی هستید. بعلاوه باید مقدار حافظه رم رایانه شما به اندازه کافی باشد و پردازنده شما بتواند از پس بازی‌ها و نرم‌افزارهایی که قصد اجرای آنها را دارید برآید. هرگز انتظار نداشته باشید که یک سیستم دارای یک پردازنده کم‌سرعت Core i3 با افزودن دو عدد کارت گرافیک خوب قادر باشد از عهده اجرای بازی‌های عالی، با رزولوشن بالای سه‌بعدی روی صفحه‌نمایش‌های متعدد برآید.



کدام فناوری بهتر است؟
کارت‌ گرافیک قطعه واقعا پیچیده‌ای است. GPU مهم‌ترین قسمتی است که در انتخاب قطعات رایانه باید توجه خاصی به آن معطوف دارید. اگرچه شماره مدل و قیمت اطلاعاتی کلی در مورد مرغوبیت کارت گرافیک در اختیار شما می‌گذارد، کارت‌هایی از یک خط تولید و مدل مشابه ممکن است دربردارنده انواع مختلفی از GPU و شاید انواع دوباره نامگذاری شده از نگارش قدیمی آن کارت‌ها باشد که محتوی نسل پیشین آن GPU نیز است. جدید‌ترین نسل GPU انویدیا کپلر (Kepler) و در مورد گرافیک‌های AMD تاهیتی Tahiti)) نامیده می‌شود. مورد مهم دیگر که باید توجه کنید، مقدار حافظه (memory) مستقل اختصاصی گرافیک است. یک کارت رادئون HD 7850 با دو گیگابایت حافظه مستقل از یک گرافیک یک گیگابایتی ۷۸۵۰ HD بهتر است، اما هردوی آنها کارایی سراسری بهتری را از کارت قدیمی‌تر رادئون ۷۷۷۰ HD با دو گیگابایت حافظه ارائه می‌‌کنند.

این موضوع در مورد گرافیک‌های ۳D که شما می‌خواهید بازی‌های سه‌بعدی را با آنها اجرا کنید از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا در این حالت GPU باید تا میزان دو برابر موارد عادی فریم (frame) تصویر را رندر (render) کند. فناوری تولید جدیدترین کارت‌های انویدیا در حال حرکت از معماری ۴۰ نانومتری (nm) به سوی فرآیند تولید ۲۸ نانومتری است که معنای آن، این است که آخرین فناوری NVidia پیشرفته‌تر و از نظر مصرف برق مقرون به صرفه‌تر است. AMD قصد دارد سال آینده پا به عرصه این فناوری جدید فرآیند تولید بگذارد

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

قدرت گرفته از كيوننا