// بازاریابی شبکه ای یا شرکت های هرمی - برق،رباتیک،کامپیوتر - الکترونیکا

الکترونیکا پروژه های الکترونیک و مکانیک

سایت در حال به روز رسانی به نسخه ی جدید میباشد در صورت بروز مشکل با شماره ی 09213203841 تماس بگیرید

بازاریابی شبکه ای یا شرکت های هرمی

اطلاعات بیشتر
7 سال 1 ماه قبل #508 توسط hosba
بازاریابی شبکه ای یا شرکت های هرمی
شاید مجبورید به سختی کار کنید, کارمند شخص دیگری باشید و تا ابد هم به این کار ادامه دهید وغیره , حالا یک راه برای نجات از این گرفتاری ها وجود دارد , بدست آوردن پولی هنگفت در زمانی اندک با شغلی شرافتمند, آسان و مستقل

● مقدمه

شاید مجبورید به سختی کار ‌کنید، کارمند شخص دیگری باشید و تا ابد هم به این کار ادامه دهید وغیره ، حالا یک راه برای نجات از این گرفتاری ها وجود دارد ، بدست آوردن پولی هنگفت در زمانی اندک با شغلی شرافتمند، آسان و مستقل!

شرکت های هرمی هر روز با شیوه ها و نامهای جدید خود را مطرح می کنند و سرمایه های مردم و به خصوص جوانان را به تاراج برده و هر روز بخشی از فجایع و پیامدهای ناشی از این فعالیت ها در کشورمان پدیدار می شود; پنتاگونو، گلدکوئیست، پرایم بانک، مای سون دیاموند، تجارت الماس و چند نمونه ی ریز و درشت دیگر مصداقی بر این مدعا هستند و اخیراً طرح های مشابهی در قالب شرکت های داخلی در حال اجرا است ، به گونه ای که برخی آن را ادامه همان نوع کلاهبرداریها دانسته و برخی دیگر از این نوع فعالیت ها، به عنوان "بازاریابی شبکه ای" و یا تجارت الکترونیکی نام می برند. اگر چند سال قبل، سهم شما از ثروت رویایی شبکه‌های هرمی، فقط سکه‌های طلا و و نقره و پول نقد بود، این بار شما با وعده‌های دروغین دیگری چون تورهای مسافرتی با رؤیاهای شیرین، همسفر می‌شوید.

با توجه به نحوه ی تبلیغ این دست از شرکت ها که بیشتر از حربه ی بازاریابی شبکه ای و یا تجارت الکترونیک استفاده می کنند برای آشنایی با نحوه کارشان بهتر است ابتدا با شناختی از بازاریابی و بازاریابی شبکه ای( Network Marketing ) و تجارت الکترونیک شروع کنیم و چارچوبهای آنرا با هم مرور نمائیم؛ تا ببینیم که آیا شرکت هایی که از شما دعوت به عمل می آورندنیز در میان همین چارچوب ها عمل می کنند یا خیر؟ و سپس مشخص کنیم که آیا صرف فعالیت در این بستر به منزله ی درست بودن و قانونی بودن این شرکت هاست؟



● بازاریابی شبکه ای

برای اینکه بازاریابی شبکه ای و تجارت الکترونیک را بشناسیم؛ لازم است ابتدا اشاره ای به بازاریابی سنتی داشته باشیم. در یک سیستم سنتی، معمولاً تولیدکنندگان، کالای خود را به عمده فروشان عرضه کرده و آنان نیز آن را به خرده فروشان و آنها نیز آن را به مصرف کنندگان نهایی می فروشند. لذا سهم عمده ای از قیمت کالا و خدمات ، نصیب واسطه ها می شود و از طرف دیگری هزینه های زیادی نیاز بود تا محصول برای مشتریان آشنا شده و به اصطلاح تبلیغی صورت می گرفت تا بتوانند محصول را به فروش برسانند.

شکل۱) تجارت سنتی:


شکل۲) تجارت الکترونیک:


بازاریابی شبکه ای(Network Marketing ) شاخه ای از علم بازاریابی که هدف آن رساندن کالا از تولیدکننده به دست مصرف کننده به منظور کاهش هرینه های توزیع و تبلیغات است ، به عبارت دیگر تولیدکنندگان می خواهند محصولات خود را به کمک مشتریانِ خودشان به فروش برسانند. یعنی محصولات شرکت را به دوستان، آشنایان و سایرین معرفی کرده، تا در صورت خرید محصولات توسط آنها مبلغی به عنوان پورسانت یا حق الزحمه دریافت کند، که بدون چنین انگیزه ای مشتریان تمایلی برای معرفی محصولات شرکت به دیگران ندارند. مزیت اصلی این روش این است که شرکت


طبیعی است که این شیوه ی جدید بازاریابی هیچ گونه منع اخلاقی و قانونی نداشته و دارای فایده ی طرفینی برای تولیدکننده و مصرف کننده می باشد. اما آنچه جای سئوال دارد اینکه آیا هر تجارتی که در این چهارچوب قرار می گیرد و از این شیوه استفاده کند اخلاقی و قانونی است؟ مسلماً جواب منفی است، همچنانکه در تجارت سنتی شما می توانید از محصولات مورد نیاز مردم گرفته تا قاچاق مواد مخدر، قاچاق اعضای انسان وغیره را مورد معامله قرار دهید، این شیوه نیز بستری جدید است برای تجارت، که در آن می تواند تجارت مواد غذایی تا تجارت مواد مخدر، کلاهبرداری وغیره را شامل شود.

متأسفانه با توجه به اینکه هنوز چارچوبهای این نوع تجارت برای اکثر مردم آشنا نیست، سودجویان و کلاهبرداران در نقاط مختلف دنیا، فرصت را غنیمت شمرده و بسترهای سودجویی از این نوع تجارت را فراهم آوردند و با سوء استفاده از نام بازاریابی شبکه ای( Network Marketing ) سعی کردند تا به فریب افراد ساده و جوانان بپردازند، که توطئه های شرکت های شبکه ای یا هرمی یکی از آنها است.

چگونگی کار شرکت های هرمی


هر فرد در این سیستم می تواند با خرید یکی از محصولات شرکت به عنوان عضو به سیستم وارد شود، سپس فرد سعی می کند تا دو نفر را یکی در سمت چپ و دیگری در طرف راست خود، به مجموعه معرفی کند. آنهانیز اقدام به خرید محصول می کنند و عضویت افراد جدید به همین ترتیب ادامه پیدا می کند و زیرمجموعه های آنها به صورت نامتناهی (فرض محال) رشد خواهد نمود.

مراحلی که یک شخص از آشنایی با سیستم تا فعالیت در شرکت طی می‌کند، بطور خلاصه بصورت زیر می‌باشد:.

۱) دعوت به جلسه معرفی سیستم (جلسه پرزنت)

۲) پرزنت و معرفی سیستم

۳)پیگیری اولیه و پاسخ به ایرادات

۴) در صورت موافق نبودن فرد پرزنت شده، ادامه پیگیری‌ها

۵) در صورت موافق بودن فرد پرزنت شده، خرید انجام می‌شود. تکمیل برگه ی تعهد و عقد قرارداد با شرکت مربوطه.

۶) حضور در جلسات آموزشی: جلسات تعیین هدف، تعهد و تخصیص زمان، نوشتن لیست، دعوت کردن افراد، معرفی و پیگیری

۷) حضور در جلسات پرزنت دیگران در جهت یادگیری شیوه ی پرزنت موفق و گرفتن ورودی جدید

۸) مشاهده ۶ CD جو و ۲ CD پتمن

۹) مطالعه ی کتب آموزشی با موضوع روانشناسی موفقیت: چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟ ، صفت‌های بایسته یک رهبر ، چگونه مانند میلیونرها فکر کنیم؟ ، حکایت دولت و فرزانگی ، قورباغه را قورت بده !!! ، مدیر یک دقیقه‌ای و غیره

۱۰) یادگیری و تسلط بر نحوه ی معرفی سیستم و در صورت موفقیت در آزمون پرزنتوری، دریافت کاتالوگ

۱۱) حضور در جلسات گروهی (مانند پارتلاگ‌ها، جلسات Fun، جلسات لیدرها) به هدف دریافت انرژی و حل مشکلات اعضای گروه در جهت افزایش راندمان افراد عضو سیستم در گرفتن ورودی جدید

۱۲) آموزش‌های تکمیلی جهت رهبری و لیدر شدن

۱۳) تمدید عضویت در شبکه بازاریابی شرکت که غالباً در پایان هر سال کاری عضو صورت می‌گیرد.

پرزنت و معرفی سیستم معمولا هنگام پرزنت‌کردن دعوت‌کننده به همراه لیدر(بالاسری) خود و یکی دیگر از اعضای سیستم به همراه شخص دعوت شده در یک اتاق درب بسته در خانه یا خوابگاه شخص دعوت‌کننده که صداهای اضافی( و حتی المقدور تلویزیون، عکس و هرگونه تصویر و قاپ) در آن وجود ندارد و همچنین رفت و آمدی نیست حضور یافته و لیدر(بالا سری) به معرفی و پرزنت سیستم می‌پردازد. در پایان پرزنت معمولاً لیدر به شخص دعوت شده پیشنهاد می‌دهد با هیچ کس در مورد این سیستم صحبت نکرده و مشورت نکند؛ و بیان می‌کند که به دلیل آشنا نبودن اکثر افراد حتی اقتصاددانان با این امر، مشورت نتیجه ی خوبی را در پی نخواهد داشت. پیگیری اولیه و پاسخ به ایرادات پس از معرفی سیستم، وظیفه اشخاص پیگیری جدی از فرد پرزنت شده می‌باشد. این کار با تماس‌های مکرر در فاصله ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از پرزنت انجام می‌گیرد. در حین این تماس‌های اغلب تلفنی مکرر با فرد پرزنت شده صحبت کرده و اگر آن شخص دارای سؤالاتی باشد به آنها پاسخ می گوید. در این پیگیری‌ها از انواع روش‌های روانشناختی جهت گرفتن پاسخ مثبت از فرد استفاده می‌کنند. همچنین دراین گونه سیستم‌ها برای سؤالات عمده ی مطرح شده جواب‌هایی آماده شده است که اعضاء در سیر آموزش در حفظ کردن این پاسخ‌ها و ارائه ی جواب‌های مغلطه آمیز کارآمد خواهند شد. خرید و تکمیل برگه تعهد و عقد قرارداد با شرکت مربوطه در این مرحله معمولاً با استفاده از کارت های الکترونیکی متعلق به شرکت یا کارت های اعتباری فرد یکی از محصولات شرکت ها را از طریق اینترنت و سایت شرکت خریداری نموده، سپس قرادادی بین مشتری و نماینده ی شرکت جهت اجازه ی فعالیت بازاریابی منعقد ‌شده و فرد وارد سیستم‌ بازاریابی می‌شود.



● ایرادات وارده بر کار این گونه شرکت ها

باتوجه به آنچه در بالا بیان شد و با مقایسه ای ساده بین تجارت سالم و فعالیت شرکت های هرمی می توان به مهم ترین اشکالات این گونه شرکت ها پی برد. در اینجا به مهم ترین این اشکالات اشاره خواهد شد:

در حالت معمولی افراد سعی می کنند در قبال پرداخت مبلغی به محصولی (کالا یا خدمت) دست یابند، که مورد نیاز آنها بوده و این محصول می تواند یکی از نیازهای آنان را برآورده نماید و در واقع خرید جهت کسب محصولی است و بدست آوردن آن، هدف از پرداخت وجه است. اما معمولا افرادی که در این شرکت ها خرید می نمایند جهت کسب پورسانت خرید می کنند و نه جهت خرید خود محصول ؛ اعضاء نیز محصولات شرکت را به کسانی می فروشند که برای آنان بازاریابی کنند تا زیرمجموعه هایشان افزایش یابند و نه به کسانی که به منظور مصرف اقدام به خرید این محصول می نمایند، لذا چنانکه در جزوه ی آموزشی شرکت QI آمده، شما محصولی خریداری نمی کنید، بلکه رابطه ای را پیدا می کنید و پول را برای آن پرداخت می نمایید. قیمت محصولات فروشی در این ساختار (مطابق گفته ی خودشان و گفته های فوق الذکر) باید کمتر از بازار سنتی یا حداقل مشابه قیمت آن باشد، چیزی که وجود ندارد. در واقع مشتری جنس یا خدماتی را خریداری می‌کند که به آن نیازی ندارد یا اگر به آن احتیاج دارد به دلیل انگیزه ی شرکت در طرح، آن را با قیمت بالاتر از بازار عمومی خریداری می‌کند .

در تجارت عادی اگر شما از کیفیت محصول راضی نباشید و یا اینکه گمان کنید که سرتان کلاه رفته می توانید کالا را پس دهید اما در این شرکت ها باز پس گیری محصول وجود ندارد.

اغراق در درآمدزایی به وسیله‌ی بازایابی شبکه‌ای ، بطوری که برای افراد جدید به صورتی این کار را جلوه می دهند که شما با یک فعالیت ساده به درآمد هفته ای حدود ۵۰۰۰ دلار می رسید. طرح هایی که ادعا می کنند بیش از ۱۰۰% پول پرداختی پاداش می دهند ،آن هم در مدت زمانی کم، کاملا مشخص است که در تجارت سالم چقدر غیرواقعی بوده جز اینکه از راه کلاهبرداری بدست آید.

در یک شبکه ناسالم، افرادی که در انتهای هرم قرار می گیرند متضرر می شوند. چون این افراد مبالغی را برای کالا یا خدماتی می پردازند که ارزش آن بسیار کمتر از رقم پرداخت شده است. از آنجایی که این افراد نمی توانند فردی را پیدا کنند که در زیرمجموعه خود قرار دهند، لذا پورسانتی نمی گیرند و متضرر می شود. نکته ی اساسی این است، در یک بازاریابی شبکه ای صحیح و قانونی، اولین اصل این است که کالا و یا خدمات مورد بازاریابی، باید باارزش واقعی و یا قیمت بازار آن برابر باشد.

دعوت از افراد با دروغ و با بهانه ی کار در یک شرکت پردرآمد مثلا شرکت راه سازی یا ساختمان سازی و غیره تا بتوان آنها را در دام این تور گسترده ی عوام فریبی انداخته و قدرت تعقل و تفکر آنها را مسخ نماید، که امری ضد اخلاقی و ضد انسانی است. در جزوه ی این گروه(E-Team) آمده که در دعوت افراد از شیوه های گوناگون استفاده کنید، چرا که فرد ممکن است با بیان واقعیت به دلیل نداشتن آگاهی، دعوت شما را اجابت نکند لذا شما می توانید با هر حربه ای که فکر می کنید او به آن علاقه مند است از او دعوت کند. در جزوه آمده "به هیچ عنوان، به هیچ عنوان و به هیچ عنوان هیچ توضیحی در مورد این کار نمی دهید و سعی می کنید تا او را به دفتر(office) بکشانید.

تناقض در گفتار و نوشتار جزوه ی این شرکت، برای متقاعد کردن فردی که پول ندارد او را وادار کنید که برای این کار پول قرض کند و در جایی دیگر آورده که برای تأمین سرمایه، فرد دعوت شده به هیچ عنوان به او پول قرض ندهید و این یکی از اصول خدشه ناپذیر این شرکت هاست. براین اساس خوب در جایی که امکان کلاهبرداری وجود دارد قرض گرفتن خوب است، اما اگر بناست در این کلاهبرداری خودمان هم متضرر شویم دیگر کاری ناشایست می باشد.

در این تجارت اصولا هیچ گونه قراردادی وجود ندارد و همه چیز شفاهی است در صورتی که اگر بنابر آن است که سرمایه گذاری انجام شود از لحاظ عقلی، شرعی و قانونی پذیرفته شده است که قراردادی تنظیم شده و شروط آن مورد توافق طرفین قرار گیرد، چیزی که در این شرکت ها مطلقاً وجود ندارد و فرد وارد شده نیز هیچ رسیدی در قبال پرداخت پول دریافت نمی کند.

در مورد تأسیس این شرکت ها گاه گفته می شود که مؤسسین اتحادیه اروپا یا سایر اتحادیه های بین المللی و یا منطقه ای این شرکت را تأسیس نموده است. مؤسسین این گونه اتحادیه ها- اتحادیه اروپا و سایر اتحادیه های بین المللی و منطقه ای - نه افراد بلکه کشورهایی هستند که در پی تحقق اهداف کلانی همچون کاهش تعرفه های تجاری، تسهیل تجارت، توسعه روابط سیاسی و گسترش روابط دیپلماتیک و غیره می باشند و هیچ گاه اقدام به تشکیل مؤسسات این چنینی در هیچ جای دنیا ننموده اند و این جز فریبکاری چیزی دیگر نیست.

گفته می شود در صورت بروز اختلاف و شکایت از شرکت می توانید به دادگاه لاهه شکایت کنید!؟ کمی تأمل و مطالعه در مبنای تشکیل دادگاه لاهه و ساختار آن نشان می دهد که اصولا دادگاه لاهه برای شکایت از دولتها و یا رفع اختلافات بین کشورها تشکیل شده است و اصولا پاسخ به چنین شکایاتی در صلاحیت این دادگاه نمی باشد.

یکی دیگر از دروغ پردازی های این گونه شرکت ها این است که می گویند شرکت زیر نظر سازمان تجارت جهانی(WTO) فعالیت می کند. سازمان تجارت جهانی همچنانکه از نامش مشخص است سازمانی جهانی است که پس از توسعه و گسترش فعالیت های سازمان گات به وجود آمد. هدف اصلی سازمان کاهش تعرفه های تجاری بین کشورها و تسهیل و رشد تجارت در عرصه جهانی و بین کشورهای عضو می باشد و تأسیس یا نظارت بر فعالیت شرکتهای تجاری اساساً جزء اهداف و فعالیت های این سازمان نیست، لذا در این سازمان هیچ شرکتی تجاری عضو نبوده و بر فعالیت این شرکت ها هم هیچ گونه نظارتی ندارد(لازم به ذکر است که هنوز کشور ایران عضو این سازمان نمی باشد). لذا فریبکاری در این سخن به روشنی مشخص است.

نکته بسیار مهم این است که بدون این که قوانین خود را زیر پا بگذارند و یا این که جنسی تقلبی به مشتری عرضه کنند و یا این که شرکت خود را تعطیل کنند و بگریزند، دست به کلاهبراداری می‌زنند. پس خبرهایی از این قبیل که مثلا سکه‌های شرکت تقلبی هستند یا شرکت قراردادی برای اجاره هتل ندارد، به نظر ما مسایلی حاشیه‌ای هستند و ایراد این شرکت ها ازجنبه های دیگر است.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

مدیران انجمن: developzoom
قدرت گرفته از كيوننا