// سوال؟؟تفاوت سطوح کچ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ - برق،رباتیک،کامپیوتر - الکترونیکا

الکترونیکا پروژه های الکترونیک و مکانیک

سایت در حال به روز رسانی به نسخه ی جدید میباشد در صورت بروز مشکل با شماره ی 09213203841 تماس بگیرید

سوال؟؟تفاوت سطوح کچ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • مدیر
  • نویسنده موضوع
  • بازديد كننده
  • بازديد كننده
10 سال 11 ماه قبل #58 توسط مدیر
:easy:
سلام!
کسی به طور دقیق میتونه تفاوت سطوح کچ L0,L1,L2,L3 و محل قرار گرفتن هر یک و سرعت هایشان رو بگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

اطلاعات بیشتر
10 سال 11 ماه قبل - 10 سال 11 ماه قبل #59 توسط atmega128
حافظه پنهان سی‌پی‌یو (به انگلیسی: CPU cache)‏ حافظه‌ای است که توسط واحد پردازنده مرکزی رایانه برای کاهش زمان دسترسی به حافظه‌موقت (به انگلیسی: Ram)‏ استفاده می‌شود.کش حافظه‌ای کوچک تر، سریع تر، و گرانتر است که اطلاعات مورد نیازتر را در خود ذخیره می‌کند.استفاده از کش تاخیر را کاهش می‌دهد. وقتی پردازنده می‌خواهد داده‌ای را از [[حافظه اصلی (حافظه‌موقت) بخواند ابتدا چک می‌کند که آن در کش موجود باشد در غیر این صورت به سراغ حافظهٔ اصلی می‌رود. اکثر کامپیوترهای امروزی حداقل دو کش دارند:یک کش دستورات برای افزایش سرعت واکشی دستورات و یک کش داده برای افزایش سرعت خواندن و ذخیره داده‌ها.

انواع cache:
L1 Cache چیست؟
L1 cache مخفف Level 1 cache است. ال 1 یک حافظه کش سریع و کوچک تعبیه شده در درون پردازنده است و به دسترسی سریع پردازنده به داده های تکرار شونده (دستورات و داده ها) کمک می نماید. این نوع کش سریع بوده ولی گران قیمت می باشد. اکثر پردازنده ها دارای این نوع کش هستند که به دو قسمت جهت داده و دستورات تقسیم شده اند.
L2 cache چیست ؟
L2 cache مخفف Level 2 cache است. ال 2 مجموعه ای از مدارات حافظه است که برای دسترسی سریع به داده های مهم و تکراری طراحی شده است. اکثر پردازنده ها یک کش سطح 2 در حدود 256 کیلو بایت دارند اما این عدد در تعدادی از پردازنده های پر سرعت تا حدود 2 مگا بایت می باشد.در ابتدا این نوع کش در کنار پردازنده به شکل یک چیپ حافظه استاتیک (static ram) قرار داده شده بود. اما کش های مدرن امروزی مستقیما در درون پردازنده قرار داده شده اند.
L3 cache چیست ؟
این cache جدیدترین نوع کش است که در پردازش به cache های ال1 و ال 2 کمک می کند.این cache این قابلیت را به cpu می دهد که همزمان قدرت انجام چند عملیات را داشته باشد و در صورت تکمیل ظرفیت cache های دیگر در پردازش آنها را یاری می کند
تفاوت ها:
مقدار حافظه ی L1 cache از بقیه کمتر است و همین سبب سرعت بالای آن می شود .در حالی که L3 cache و L2 cache به خاطر داشتن حافظه ی بالاتر از سرعت پایین تری برخوردارند ولی قدرت بیشتری در پردازش داده دارند وتوان انجام پردازش های سنگین تر را دارند.
نوع و تعداد کش و این که چگونه از آنها استفاده میشود بستگی به نوع معماری و شرکت طراح دارد برای مثال در CPU های AMD کش L۳ به صورت Share قابل دسترس تمام هسته ها هست ولی در Intel هر هسته کش جداگانه دارد.
نحوه عملکرد کش در عکسهای زیر بهتر نمایش داده شده است:

فايل پيوست:

نام فايل: SWFCACH2.SWF
اندازه فايل:18 کیلوبایت
لایه های کش نسبت به رم و هارد:
آخرين ويرايش: 10 سال 11 ماه قبل توسط atmega128.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

قدرت گرفته از كيوننا